5 powodów, dla których warto mówić o marketingu polskich marek kosmetycznych.
Jak przystało na marketera, który wywodzi się branży kosmetycznej, zachęcam Was do dyskusji o polskiej branży kosmetycznej, ale nie o biznesie, tylko o marketingu. A oto jak widzę branżę, która w błyskawiczny tempie ulega zmianie.
- Polska branża kosmetyczna jest wyjątkowa na tle Europy.
O Polsce, jako marce kosmetycznej mówi się coraz częściej, a wiele europejskich firm przenosi produkcję do nas. Zaplecze produkcyjne, wiedza technologiczna, wysoka jakość, atrakcyjne ceny i dynamiczny wzrost, to elementy, które dziś wpływają na sukces „pięknego przemysłu”. Z drugiej strony, branża jest przesycona markami, a konsumenci mają specyficzne preferencje.
- Potrafimy tworzyć marki.
Nasz rodzimy rynek jest już na tyle rozwinięty, że można uczyć się marketingu na polskich przykładach. Niektóre koncepty mogłyby być dobrym wzorcem, ale za mało się o nich mówi lub nie posiadają na tyle dużych budżetów, żeby wszyscy o nich wiedzieli.
- Warto dzielić się doświadczeniem marketingowym.
Media są pełne publikacji o cechach kosmetyków, technikach ich sprzedaży, osiągnięciach finansowych firm, czy właścicielach, a niewiele jest materiałów o marketingu polskich marek kosmetycznych.
- Warto minimalizować absurdy w polskim brandingu kosmetycznym.
Oprócz dobrych wzorców niestety jest mnóstwo konceptów, które zaśmiecają rynek i trzeba o nich mówić, żeby nie powstawały kolejne.
- Silna branża, to również silne marki, nie tylko dobre produkty.
Jeśli przyjmiemy, że tworzenie marki to sztuka walki na percepcję i świadomość odbiorców, a nie na produkty, to róbmy to zgodnie ze sztuką – uczmy się i wyciągajmy wnioski. W czasach big data i energii zużywanej na konwersję nonames-ów, zadbajmy o marki, które będą kupować pokolenia. Zamiast na siłę udowadniać, że Polak potrafi, warto uczyć się na błędach innych i sięgać do teorii, gdzie każdy twórca znajdzie gotowe rozwiązania.
Dobra marka to gwarancja długofalowego zysku, a przecież i tak na końcu chodzi o pieniądze:-)
Małgorzata Włodarczyk – marketer, coach ICC dla marketerów, mentor brand managerów FMCG. Odświeżam oraz tworzę marki i ich komunikację, dzielę się wiedzą z zakresu prowadzenia marek FMCG. Dostarczam treści o marketingu, tworzeniu koncepcji produktów kosmetycznych, pracy z marką oraz rozwoju osobistym dla marketerów i prowadzących biznes. Prezentuję subiektywne rekomendacje narzędzi, usług i produktów związanych z marketingiem, coachingiem i biznesem. Więcej na LinkedIn.