Historia jednego zdjęcia.
Czy wiesz, że jeszcze dwa lata temu, a nawet rok temu nie byłabym w stanie umieścić tego zdjęcia w sieci? Nie mówiąc już o liczbie lat, które minęły żeby takie zdjęcie zrobić.
A czy wiesz, że pierwszy tekst na bloga to było wydarzenie życia i czułam się jakbym zdawała maturę?
Dlaczego?
To takie banalne. Obawiałam się oceny, komentarzy i tego „co ludzie o mnie pomyślą”.
To zabawne! Człowiek od marketingu, dla którego wiedza, pokazywanie zdjęć i budowanie na nich wizerunku marki to podstawa, ma obawy przed pokazywaniem swoich zdjęć.
Tak było.
Co się zmieniało?
Dziś lubię pisać treści i z przyjemnością dzielę się wiedzą. Nadal nie lubię pokazywać siebie w sieci, ale jeśli już zdecyduję wrzucić zdjęcie, to robię to bez obaw przed oceną. Ten moment, kiedy robisz coś bez lęków i obaw, jest niezwykle przyjemny.
Dlatego chcę się z Tobą podzielić moją perspektywą pokonywania lęków, które blokują przed rozwojem, przed pójściem do przodu i przed życiem bez bezsensownych stresów.
Zacznę od tego, co dla mnie znaczą strach i słabości?
To względne pojęcia, tkwiące w mojej głowie. Warto jednak spojrzeć na nie z boku – to czego ja się boję lub co uważam za moją słabość dla kogoś innego może totalnie nie istnieć, być banalne i śmieszne.
Obawy, strach, lęk jest częścią mojego życia. Jest wtedy kiedy chcę coś zrobić, osiągnąć, zmienić i tworzę w głowie własny scenariusz, który nie istnieje.
Boję się tego, czego nie znam, albo tego co nie sprawia mi przyjemności. Lęk i słabości są wtedy, kiedy obawiam się cudzych opinii.
To takie ludzkie zachowanie, ale po co żyć z lękami?
Nie lubię, nie chcę żyć z lękami, ale mam wybór – ciągle się bać lub pokonywać te lęki i żyć łatwiej. Wybieram drugą opcję, dlatego zmieniam moje myślenie – oswajam lęki, robię pierwsze kroki w obszarach, które wywołują u mnie tzw. „ból bucha”, a potem okazuje się, że „strach miał wielkie oczy”.
Moja przygoda z oswajaniem lęków trwa, nieustająco odkrywam w swoim życiu rzeczy, których się obawiam.
Jaki znalazłam sposób na oswajanie lęków?
1.Dotarłam do przyczyn swojego strachu i zaakceptowałam je.
To proces zagłębiania się w historię swojego życia, swoje zachowania i emocje. Nie ma tutaj jednej metody – dla jednych będą to procesy coachingowe, dla innych psychoterapia. Każdy musi znaleźć swoją drogę. To co zadziałało na mnie wcale nie musi zadziałać na Ciebie.
Ważne, że cały proces zmienił moje poczucie wartości. Warto tutaj pamiętać, żeby nie mylić poczucia własnej wartości z pewnością siebie czy asertywnością. To zupełnie inne obszary – własną wartość odkrywa się i czuje. Pewności siebie i asertywności możesz się nauczyć, ale nie są prawdziwe bez poczucia własnej wartości.
2. Codziennie pracuję z przekonaniami.
Tutaj bardzo pomagają mi narzędzia coachingowe. Warto mieć na uwadze, że to co mi się podoba i uznam za perfekcyjne, np. czerwona pomadka, czy szpilki, nie muszę się podobać innym, więc po co się przejmować co pomyślą inni.
3.Obserwuję moment pojawienia się lęku i zadaję sobie pytania:
4. Mam świadomość, że nie mam wpływu na to co inni o mnie myślą i szkoda czasu nad zastanawianiem się na tym, bo i tak się nie dowiem.
5. Selekcjonuję opinie i rady. Jeśli są dla mnie ważne, biorę z wdzięcznością i wdrażam zmianę.
6. Czytam literaturę rozwojową, słucham i oglądam ludzi, którzy przeszli już zmianę. W każdej kolejnej książce, czy filmie odkrywam nowe spojrzenie na świat i oswajam lęki. Warto jednak mieć na uwadze to, że od samego czytania, czy oglądania nie zmienisz swojego myślenia, trzeba rady wdrażać w życie.
Jeśli myślisz o zmianie, o wprowadzeniu czegoś nowego do swojego życia a boisz się, pamiętaj, że to Ty jesteś za to odpowiedzialny. Zawsze masz wybór – bać się dalej, albo porzucić strach i działać.
Małgorzata Włodarczyk – marketer, coach ICC dla marketerów, mentor brand managerów FMCG. Odświeżam oraz tworzę marki i ich komunikację, dzielę się wiedzą z zakresu prowadzenia marek FMCG. Dostarczam treści o marketingu, tworzeniu koncepcji produktów kosmetycznych, pracy z marką oraz rozwoju osobistym dla marketerów i prowadzących biznes. Prezentuję subiektywne rekomendacje narzędzi, usług i produktów związanych z marketingiem, coachingiem i biznesem.
Więcej o mnie na LinkedIn