Brand manger FMCG to marketer zarządzający marką na rynku produktów szybko zbywalnych (spożywcze, kosmetyczne chemiczne lub fashion). Może zarządzać marką wdrożoną w innym kraju lub marką lokalną (od powstania produktu, po zarządzaniu nią na rynku). Jest specjalistą ds. marketingu ze znajomością danej branży.
Brand manager opracowuje strategię marketingową marki i realizuje ją w celu zwiększenia rozpoznawalności sprzedaży.
Zakres prac
Główne zadania brand managera:
Brand manager współpracuje z:
Umiejętności;
Kwalifikacje
Wykształcenie wyższe, najlepiej marketingowe z zainteresowaniem nowymi mediami. Jeśli jest się np. chemikiem, kosmetologiem lub projektantem konieczne jest pozyskanie wiedzy marketingowej i zainteresowanie marketingiem.
W przypadku wykształcenia marketingowej przydaje się zainteresowanie konkretną branżą.
Niezbędne jest ciągłe pozyskiwanie nowej wiedzy zarówno z branży, jak i marketingu.
Potrzebne doświadczenie
Minimum 2 lata na stanowisku specjalisty marketingu, junior brand manager, junior product manager lub product manager w danej branży.
Brand managerem może zostać również pracownik prowadzący komunikację marek z danej branży w agencji marketingowej.
Wynagrodzenie
Zależne od branży i siedziby firmy od 4000 zł do 20 000 zł netto.
W przypadku dużych marek międzynarodowych powyżej 20 000 zł netto.
Często wynagrodzenie zależne od wyników sprzedaży.
Narzędzia pracy – laptop i telefon w standardzie, w wielu przypadkach samochód służbowy.
Pracodawcy
Firmy produkcyjne z danej branży posiadający własne marki, dystrybutorzy marek zagranicznych, producenci marek z główną siedzibą w innym kraju.
Perspektywy
Jest to wysoki poziom stanowiska w obszarze marketingu. Z tego poziomu można awansować na:
Można też rozwijać się razem z marką bez zmiany stanowiska lub przejść do innej branży na to samo stanowisko.
Realia pracy
Miejscem pracy jest zwykle siedziba firmy. W teorii jest to pełen etat, w rzeczywistości dziś można połowę czasu pracować w estymie home office. Często pracuje się więcej niż 8 godzin dziennie, bo praca kreatywna nie zna granic. Nie sprawdza się zarządzanie marką jako freelancer. Osoby zatrudnione na tym stanowisku najczęściej są w wieku od 25 do 50 lat.
Kiedyś ktoś zadał mi pytanie:
Jaką radę dałabyś komuś, kto chce zacząć swoją przygodę jako Brand Manager?
Przede wszystkim wiedzieć czego się chce w życiu zawodowym. Dobrze jest znać mocne i słabe strony, talenty i style zachowań. Trzeba wiedzieć gdzie uzupełnić braki, czy umie się szybko podejmować decyzje i lubi zmiany. Na szczęście dziś HR ma narzędzia, które pozwalają to sprawdzić. Polecam też pracę z emocjami, ponieważ praca pod presją czasu w zmiennych warunkach może prowadzić do wypalenia zawodowego.
To jest zawód, dla ludzi o szerokich kompetencjach i wiedzy, dlatego konieczne jest ciągłe uczenie się w obszarach strategicznych i komunikacji marketingowej. Podsumowując warto poszukać w tej pracy pasji.
Zostawiam do przemyślenia.
Wywiad, gdzie dzielę się doświadczeniami pracy brand manager kosmetycznego przeczytasz na biotechnologia.pl
Małgorzata Włodarczyk – marketer, coach ICC dla marketerów, mentor brand managerów FMCG. Odświeżam oraz tworzę marki i ich komunikację, dzielę się wiedzą z zakresu prowadzenia marek FMCG. Dostarczam treści o marketingu, tworzeniu koncepcji produktów kosmetycznych, pracy z marką oraz rozwoju osobistym dla marketerów i prowadzących biznes. Prezentuję subiektywne rekomendacje narzędzi, usług i produktów związanych z marketingiem, coachingiem i biznesem.
Więcej o mnie na LinkedIn