Odpowiedz na 10 pytań zanim zaczniesz budowanie marki osobistej.
Budowanie marki osobistej jest tematem, o którym dziś jest głośno, powstają szkolenia, a nawet zawody pomagające ją tworzyć. Wypowiadanie się na ten temat kiedyś uznałabym za zbędne. Jednak, kiedy dopadła mnie świadomość, że personal branding to inwestycja, zmieniłam zdanie.
Kreowanie marki osobistej jest przez wielu uznawane jako zachowania narcystyczne, skupienie się na autoprezentacji, która jest kluczowym czynnikiem samooceny i samoakceptacji.
Jako marketer nie zgadzam się z tym. Dla mnie budowanie marki osobistej jest to nic innego, jak wyjście do klienta, pracodawcy czy najbliższego otoczenia z komunikatem o sobie. Warto więc robić to w przemyślany sposób, a nie przez przypadek. Zaplanowane obrazy, materiały video czy emocjonalne treści dotrą dokładnie tam, gdzie są nasi odbiorcy. Chociaż niektórzy twierdzą, że kontakt bezpośredni i sampling (darmowa wiedza czy produkty) są nadal najskuteczniejszą formą sprzedaży własnego wizerunku.
Zanim ocenisz temat budowania marki osobistej, zastanów się czy Twoje publikacje w sieci pracują na wizerunek, który chcesz mieć. Jeśli masz ochotę robić to inaczej, pomocne będą odpowiedzi na poniższe pytania.
1. Czy marka osobista jest dla Ciebie?
Oczywiście, absolutnie bez wątpienia dla każdego jest marka osobista. Ludzie tworzyli je od zawsze, z tą różnicą, że dziś mamy inne narzędzia do komunikacji. To rozwój marketingu pozwolił nazwać zjawisko tworzenia osobistego wizerunku personal brandingiem. Jeśli masz profil w social mediach, to budujesz swoją markę, czy tego chcesz, czy nie. Ważne, żeby to robić świadomie.
2. Czy marka osobista jest jak marka produktu?
Jesteś produktem, nawet jeśli uważasz inaczej, to zalecam zmianę poglądów. Produkty są po to, żeby zaspokajać potrzeby ludzi, a ludzie są po to żeby zaspokajać potrzeby innych w otoczeniu – potrzebę przynależności, akceptacji, rozrywki, wartości dla pracodawcy itp. Przyjmij więc, że jesteś produktem, a do tego wyjątkowym. Nie można stworzyć dwóch takich samych marek osobistych. Nawet jeśli gdzieś na świecie masz sobowtóra, to Twoja marka będzie jedyna i niepowtarzalna.
Zdecyduj do kogo chcesz kierować przekaz, czyli określ swoją grupę docelową. Czy chcesz być produktem selektywnym, tylko dla wybranej grupy osób, np. rodzina i przyjaciele, czy również dla innych odbiorców – pracodawcy, pracowników, kontrahentów lub szerokiej publiczności, która może być zainteresowana Twoją marką.
3. Po co budować markę osobistą?
To proste. Wszystko co robimy w życiu prywatnym i zawodowym, jest realizacją potrzeb. Stworzenie marki osobistej jest doskonałym narzędziem do ich zaspokajania. Nie ma nic przyjemniejszego, jak przynależeć do określonego środowiska, być w nim widzianym i mieć uznanie. Dlatego, warto wybrać obszar do pracy nad wizerunkiem – zawodowym, prywatnym czy hobby. Można też łączyć wszystkie, tylko pamiętaj o ilości zadań do zrobienia i spójnej treści.
4. Jaką masz supermoc?
Dla wielu osób to jedno z trudniejszych pytań, na jakie trzeba odpowiedzieć przy tworzeniu marki osobistej. Nie wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do mówienia o sobie w superlatywach, a tu jeszcze znaleźć coś, czym się będziemy chwalić. Na szczęście pomocne jest stworzenie archetypu, dzięki któremu znajdziesz moc w sobie lub w tym co robisz – taka własna analiza wartości, słabych i mocnych stron.
W szukaniu supermocy pomagają również testy np. indywidualny profil motywacyjny RMP, test talentów Gallupa, stylów zachowań DISC, stylu uczenia się Kolba lub Kotwice Scheina.
Zastanów się, czy masz moc pasującą do najlepszego cukiernika, kreatywnej księgowej, perfekcyjnej makijażystki, najlepszego konstruktora, uduchowionego artysty fotografa czy zdobywcy ośmiotysięczników. Pamiętaj, że każdy ma moc. Jeśli potrzebujesz znaleźć swoje talenty, to sesje coachingowe są doskonałe w ich odkrywaniu.
5. Z czym walczysz?
Walka może mieć pozytywne znaczenie. Warto się zastanowić, z czym się zmagasz w życiu zawodowym lub prywatnym. Jeśli tę walkę połączysz z supermocą, to powstanie baza do budowania marki osobistej.
6. Jak uzyskałeś supermoc?
Podsumuj osiągnięcia.
Swoją supermoc uzyskujesz przez całe życie prywatne i zawodowe. Czasem świadomie, kiedy zdobywasz wiedzę i doświadczenie, a innym razem przy okazji wydarzeń czy osób, które spotykasz na swojej drodze.
7. Jakie korzyści będą mieć odbiorcy w kontakcie z Tobą?
Życie opiera się na działaniu dla korzyści materialnych i niematerialnych. Bez perspektywy nagrody nie widzimy sensu działania. Dlatego Twój odbiorca powinien znać korzyści, nie każ mu się domyślać i komunikuj to, co od Ciebie dostanie.
Jeśli pieczesz torty, to możesz robić je na czas, na miejsce, oryginalne, piękne, które dostarczają niebywałych przyjemności podczas jedzenia.
8. Co ludzie w Tobie cenią?
To kolejne z trudnych pytań w budowania marki osobistej. Jeśli jeszcze nie potrafisz mówić o sobie dobrze, to słuchaj lub zapytaj jaką wnosisz wartość dla ludzi, do których kierujesz swój przekaz. W pracy możesz posłużyć się wynikami ocen okresowych.
9. Co jest Twoim znakiem rozpoznawczym?
W produkcie i marce osobistej ważna jest również część wizualna, czyli warto mieć charakterystyczne elementy w wyglądzie, np. koszulkę Batmana czy czerwoną pomadkę na ustach.
Jestem przekonana, że każdy z nas ma elementy w garderobie i wyglądzie, które są jego wizytówką. Wyszukaj coś budzącego pozytywne emocje, wspierającego wizerunek, a potem eksponuj z należytą starannością.
Tylko uwaga! Jeśli chcesz działać z klientem biznesowym, pomyśl, czy tatuaże, strój na garden party lub gadżety „harlejowca”, to ten obraz, który chcą zobaczyć Twoi klienci?
Jeśli masz kłopot z samodzielnym stworzeniem wizerunku i chcesz zachować własną tożsamość, skorzystaj z porad stylisty.
10. Co jest kluczem do sukcesu?
Plan działania
Zaplanuj co, jak często, gdzie i w jaki sposób będziesz komunikować. Nie wiesz jak to zrobić, a chcesz budować swój wizerunek w biznesie, skorzystaj z porad konsultanta. Nie każdy jest w stanie samodzielnie stworzyć dobrą markę osobistą, tak samo, jak nie każdy będzie programistą, czy fizykiem jądrowym. Na potrzeby w życiu prywatnym możesz eksperymentować z wiedzą z internetu.
Autentyczność
Jest po to, żeby nie zmęczyć się budowaniem sprzecznych komunikatów. Zastanów się, którą część siebie chcesz pokazywać na zewnątrz. Budowanie marki osobistej warto oprzeć na potrzebach, wartościach, osobowości i stylu zachowań.
Spójność
Staraj się ją zachować na wszystkich obszarach działalności. Pamiętaj, że to co mówisz, jak wyglądasz i jak się zachowujesz ma ze sobą grać. Jeśli opowiadasz, że Twoją pasją jest sport, to ciało powinno o tym świadczyć.
Konsekwencja
Powtarzaj przez określony czas zaplanowane czynności, zachowania i działania, które będą na Ciebie pracować. Dlatego warto na początku przemyśleć i stworzyć strategię.
Wracając do pytania – czy opłaca się budować markę osobistą?
Moja odpowiedź?
TAK.
To inwestycja w siebie, która zapewnia realizację podstawowych potrzeb. Jeśli jeszcze nie widzisz racjonalnego uzasadnienia, to twórz markę osobistą, żeby inni mówili, to co chcesz o sobie słyszeć.
Jeśli masz ochotę zabrać głos w temacie autentyczności i spójności – zapraszam do wypełnienia ANKIETY
Osoby, które zaczynają przygodę z budowaniem marki osobistej zachęcam do lektury MARKA TY i zapraszam do czytania artykułu o Budowaniu marki osobistej w polskiej branży kosmetycznej.
Małgorzata Włodarczyk – marketer, coach ICC dla marketerów, mentor brand managerów FMCG. Odświeżam oraz tworzę marki i ich komunikację, dzielę się wiedzą z zakresu prowadzenia marek FMCG. Dostarczam treści o marketingu, tworzeniu koncepcji produktów kosmetycznych, pracy z marką oraz rozwoju osobistym dla marketerów i prowadzących biznes. Prezentuję subiektywne rekomendacje narzędzi, usług i produktów związanych z marketingiem, coachingiem i biznesem. Więcej na LinkedIn.